Att hänga upp två lampor...



Idag har jag hängt upp två lampor, det var inte vilka lampor som helst utan lampor från Ikea. Vi vet ju alla hur det kan gå då... utan instruktionsbok. Lampan var ju i flera delar och skulle därmed moteras ihop... av mig.
Kontakten som går från lampan och ska fästas vid takfästet där uttaget sitter skulle man montera dit själv. Tänkte att visst klarar jag av det men eftersom det inte alltid går som jag vill att det ska göra, så ringde jag en vän som är elektriker. Jag har lärt mig att man inte ska pilla i kontakter och hålla på med kablar och grejer hur som helst.

Ok, jag ringde och förklarade läget, han frågade om kablarna hade någon färg. Jo, det hade de... blå och brun på kontakten och blå och brun på lampan.
Då förklarade han att jag skulle sätta den blå vid den blåa och den bruna vid den bruna.
Japp... och det här ringde jag en vän för...

Jag lyckades med det hela och kände mig förstås stolt när jag var klar och allt satt på plats. Självklart så skröt jag ju lite om det, vilket kanske inte riktigt gick hem. För frågan jag fick då var ju ... "Men var det inte samma färg på kablarna som skulle fästas ihop... och det var väl bara två?"

Jag är ändå stolt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0